Leszek
Stępowski (1895–1975)
POWRÓT
ur. 14.XII.1895 Kraków
zm. 15.VIII.1975 Kraków
– pochowany
na Cmentarzu Rakowickim
|
|
|
Był
synem Leona Stępowskiego herbu Junosza
i
Anny z Więcłowskich
I
żona –
Helena Skwarczyńska
II
żona –
Maria
Malanowicz-Niedzielska –
ślub 5.6.1936
III
żona –
Barbara Rozmarynowicz
|
w
dniu ślubu |
Aktor, reżyser. Ukończył szkołę realną i Szkołę Dramatyczną
przy Instytucie Muz.
w Krakowie. W 1913 został zaangażowany do Teatrze im. Słowackiego;
20 IX 1913 wystąpił pierwszy raz w roli epizodycznej w
przedstawieniu dla dzieci, a 8 X t.r. zagrał Księdza
(„Sędziowie"). W teatrze tym do 1916 grał role
drugoplanowe. W sez. 1916/17 był w Teatrze Polskim w Łodzi.
W sez. letnich występował w zespołach objazdowych D.
Baranowskiego, m.in. w Krynicy (1914, 1915), Tarnowie (1916,
1917), Zakopanem (1916) oraz A. Olędzkiego w Kielcach (1916).
Potem grał w Teatrze Ludowym w Krakowie (sez. 1917/18),
Polskim w Poznaniu (1918–1921; tu zaczął grać role
pierwszoplanowe), Polskim w Warszawie (1921–1924),
Bagatela w Krakowie (sez. 1924/25), Teatrach Miejskich we
Lwowie (sez. 1925/26), Teatrze Miejskim w Bydgoszczy
(1926–1929; tu również reżyserował). Pracował także
w Gdańsku, gdzie z amatorskim zespołem przygotował
przedstawienia: „Uciekła mi przepióreczka" (zagrał
Przełęckiego; kwiecień 1927) i „Złote runo"
(kwiecień 1928). Od 1929 do 1937 należał do zespołu
Teatrów Miejskich we Lwowie, z krótką przerwą na występy
w Teatrze Melodramatycznym w Warszawie (1931). W
1937–1938 występował w Teatrze Narodowym w Warszawie,
w sez. 1938/39 w T. Reduta. Okres okupacji spędził w
Warszawie; brał udział w konspiracyjnych przedstawieniach
Szopki J. Strachockiego i w wieczorach poetyckich
organizowanych przez M. Wiercińską. Po wojnie występował
w Teatrze Polskim w Poznaniu (1945–1949), a nast. w
Krakowie: w Miejskich Teatrach Dramatycznych
(1949–1954), w Starym Teatrze (1954–1959) i
Teatrze im. Słowackiego (1959–1970). Jubileusz pięćdziesięciolecia
pracy artystycznej obchodził 7 II 1962 w Teatrze im. Słowackiego
w roli Maksymiliana Moora („Zbójcy"). Dobre
warunki zewnętrzne – był przystojny i szczupły
– pozwoliły mu zarówno długo grać amantów, jak i
wcześnie objąć role osób dostojnych i poważnych.
|
|
Ważniejsze role
przedwojenne: Albin („Śluby panieńskie"), Wicek
(„Wicek
i Wacek"), Franio Pszczółkowski („Młody las"),
Konrad („Wyzwolenie"), Parys („Piękna
Helena"), Horacy („Hamlet"), Adolf
(„Dziady"), Pan Młody („Wesele"), Prezes
(„Wyzwolenie"), Sieciech („Bolesław Śmiały"),
Don Diego („Cyd"); po wojnie: Przełęcki („Uciekła
mi przepióreczka"), Poeta („Wesele"), Harry Smith
(„Zagadnienie rosyjskie"), Priam („Wojny trojańskiej
nie będzie"), Cecil („Elżbieta, królowa
Anglii"), Czartoryski („Noc listopadowa"), Hrabia
Fontana („Namiestnik"). Reżyserował niewiele, gł.
przed wojną, np. „Kredowe koło" (1928), „Pan
Geldhab" (1928), „Łatwiej przejść wielbłądowi"
(1929).
|
|
|
http://www.e-teatr.pl/
dostęp 27.02.2013
Bibl.:
Almanach 1974/75; Ciesielski: Teatr pol. w Gdańsku; Danowicz:
Ujarzmianie Melpomeny; Formanowicz; Hahn: Shakespeare w Polsce;
Lorentowicz: T. Polski; Marczak-Oborski: Teatr czasu wojny; Osiński:
Repertuar; Sto lat Starego Teatru; Stokowa: Wyspiański;
Warnecki; Gaz. Kieł. 1916 nr 261; Gaz. Lwow. 1917 nr 22; Gaz.
Łódz. 1917 nr 251; Afisze, IS PAN, MTWarszawa, Uniw. w
Poznaniu; Akta (tu fot.), ZASP; Programy, IS PAN.
Ikon.:
W. Bartoszewicz: Dwa portrety, rys., tusz, Szkicownik z lat
1947–1951 – Bibl. Raczyńskiego;
J. Żebrowski: S. jako Wicehrabia Rene Du Saudier (Wielka
polityka), rys., tusz, 1953 - MHKraków;
J. Umińska: S. jako Cecil (Elżbieta, królowa Anglii), rys.,
repr. Teatr 1963 nr 4; Fot. – Arch. Dok. Mech., MTWarszawa.
http://www.cyfrowemuzeum.stary.pl/
Film.:
1938 - Królowa przedmieścia (f.); 1939 – Geniusz sceny
(d.).
Nagrania:
Role – Red. Dok. Inf. PR.
Źródło:
Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1900–1980 t.II, PWN
Warszawa 1994
|
|
|